expedicia-img
Expedujeme do 24 hod. 

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA 

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme 

aby balík došiel v poriadku


Alberto Ascari: kariéra F1, životopis, štatistiky a smrť


08.09.2024
 | 
6 min. čítania.

Narodenie, otec ako vzor a začiatky do roku 1950

Alberto Ascari sa narodil 13. júla 1918 v Miláne, do rodiny, kde bolo pretekanie viac, ako len vášňou. Bolo dedičstvom, nakoľko už jeho otec, Antonio Ascari, bol slávnym pretekárom, ktorý ovplyvnil jeho život a kariéru, napríklad aj známosťou s Enzom Ferrarim. Už od malička bol preto Alberto vystavený pretekárskemu svetu.

Vplyv Formuly však nebol iba pozitívny. Jeho otec tragicky zahynul na okruhu vo Francúzsku, keď mal Alberto len 7 rokov, čo pre neho znamenalo emocionálnu stratu. Zároveň ho to aj posilnilo pokračovať v rodinnej tradícii.

Alberto svoju kariéru začal v motocyklových pretekoch, kde si vybudoval reputáciu veľmi schopného, vysoko vytrvalého a zároveň odvážneho pretekára.

Počas 40. rokov 20. storočia sa postupne preorientoval na automobilové preteky, kde jeho talent rýchlo vynikol. V roku 1940 vyhral svoje prvé dôležité preteky, Grand Prix v San Remo. Počas vojnových rokov boli preteky obmedzené, ale po skončení druhej svetovej vojny Alberto Ascari znova získal príležitosť ukázať svoje schopnosti.

V roku 1947 si kúpil svoj prvý pretekársky automobil, Maserati 4CLT. O rok neskôr na ňom triumfoval v prvých súťažných pretekoch. Dostal sa aj k Alfa Romeo 158 no a po ponuke od Enza Ferrariho v roku 1949 sa o rok neskôr pripojil k tímu Ferrari.

Prvé sezóny v F1 a zisk prvého titulu vo Ferrari

Ascari vstúpil do sveta F1 práve v sezóne 1950 v monoposte Scuderia Ferrari. V tomto období bola Formula iba na začiatku svojej profesionalizácie, no už tu sa ukázal Ascariho nesmierny talent. Aj keď v premiérovom roku nedosiahol žiadne víťazstvá, ukázal svoj potenciál a odhodlanie, pričom získal 11 bodov a 5. miesto.

Zároveň si získal rešpekt známych konkurentov, ale aj mnohých fanúšikov. Bolo to vďaka opakovaným umiestneniam na pódiových pozíciách a schopnosti rýchlo sa učiť a prispôsobiť požiadavkám pretekov na najvyššej úrovni. To sa mu neskôr zišlo.

Už v roku 1951 Ascariho kariéra nabrala na obrátkach. Po sérii zlepšení a prispôsobení sa svojmu vozidlu Ferrari začal už na okruhoch dominovať.

Na Veľkej cene Nemecka získal svoje prvé víťazstvo a počas celej sezóny ďalšie kľúčové umiestnenia, ktoré ho posunuli bližšie k zisku titulu majstra sveta. Hoci napokon na najvyššiu métu nedosiahol, vyjazdil si 28. bodov a celkovo 2. miesto.

Rok 1952 však už bol pre Ascariho úspešný. Zaznamenal sériu 6 pôsobivých víťazstiev v rade, ktoré mu zabezpečili jeho prvý titul majstra sveta v F1. Táto sezóna bola tiež prejavom jeho zladenia s tímom Ferrari, čo dokázal tým, že vyhral šesť z ôsmich pretekov, na ktorých sa zúčastnil. Sezónu zakončil s 5,35 bodom a suverénne vyhral.

Druhý titul a pôsobenie v sezónach 1954 a 1955

O rok neskôr dokázal Alberto Ascari titul úspešne obhájiť. Z 9 pretekov v sezóne dokázal tento krát vyhrať síce iba 5 krát, no jeho ďalšie umiestnenia stačili k tomu, aby získal dokopy 46,5 bodu a tým aj titul. Tak, ako minulý rok, aj teraz vo Ferrari.

Po úspešnej obhajobe titulu majstra sveta vstúpil do sezóny 1954 s vysokými očakávaniami. Tento rok sa však niesol v znamení zmeny, keďže Ascari opustil tím Ferrari a pridal sa k novovzniknutému tímu Lancia. Táto zmena priniesla aj novú výzvu, keďže Lancia sa snažila dosiahnuť úroveň úspechu, na ktorú bol Ascari zvyknutý.

Hoci jeho nové auto Lancia D50 bolo technologicky pokročilé, začiatky s ním boli komplikované kvôli detským chorobám. Nedokázal tak už konkurovať svojmu pôvodnému Ferrari, ale ani Mercedesu. Celkovo tak získal iba 2 body.

Sezóna 1955 pokračovala v podobnom duchu snaženia a adaptácie. Ascari sa opäť pokúsil dosiahnuť vrcholné výkony so stále sa zlepšujúcim modelom Lancia D50. Priam neuveriteľným momentom tohto roka boli preteky v Monaku, kde jeho auto skončilo v mori. Našťastie, táto nehoda na ňom nezanechala žiadne zdravotné následky.

Napriek všetkým týmto výzvam sa Ascari nevzdával a naďalej pokračoval v úsilí o návrat na vrchol pretekárskeho sveta. Na tretí titul už ale siahnuť nedokázal.

Smrť počas testovacej jazdy, štatistiky a rekordy

Ascari tragicky zahynul 26. mája 1955 počas testovacej jazdy na autodróme v Monze. Tento deň mal byť pritom iba obyčajnou skúškou nového športového auta. Ascari sa rozhodol v civilnom oblečení a vo vypožičanej prilbe nové Ferrari otestovať, no v treťom kole z nezistených príčin stratil kontrolu nad vozidlom a havaroval.

Vo vysokej rýchlosti sa jeho monopost dvakrát prevrátil a kvôli viacerým zraneniam bola táto nehoda pre Ascariho fatálna. Po pár minútach im totiž podľahol.

Táto tragická udalosť zanechala vo svete motoristického športu hlboký smútok. Ascari nebol len vynikajúcim pretekárom, ale aj rešpektovanou osobnosťou. Jeho kariéra vo Formule 1 síce nebola príliš dlhá, no bola výnimočná v mnohých ohľadoch.

Počas svojho pôsobenia sa zúčastnil na 32 pretekoch, pričom vyhral 13 z nich, vďaka čomu má jednu z najvyšších percentuálnych úspešností víťazstiev. Dosiahol a prekonal tiež viaceré rekordy vo svojej dobe. Bol prvým pretekárom, ktorý s vozidlom Ferrari získal titul majstra sveta vo Formule 1 a už navždy bude legendou tímu z Maranella.

Navyše, jeho víťazstvá v sezóne 1952, kde vyhral všetky preteky, na ktorých sa zúčastnil, sú považované za jeden z najdominantnejších výkonov v histórii celej Formuly 1. Ascari najlepšie ukázal, že s talentom sa netreba iba narodiť, ale aj pracovať!

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku