Dvojtaktný (zážihový) spaľovací motor je piestový spaľovací motor, ktorého pracovný cyklus prebehne za jednu otáčku kľukového hriadeľa čiže počas dvoch zdvihov piestu prebehnú štyri pracovné fázy a zmes paliva a vzduchu vo valci je zapálená elektrickou iskrou, ktorú obvykle vytvorí zapaľovacia sviečka.
Na rozdiel od štvortaktného spaľovacieho motora obstarávajú prívod zápalnej zmesi miesto ventilov piest a kanály. Piest pri svojom pohybe otvára a zatvára kanály.
Popísaný cyklus sa dá veľmi jednoducho realizovať otvormi a kanálmi vo valci, ktoré sú striedavo odkrývané a zakrývané hranou pohybujúceho sa piesta. Preto dvojtaktný motor nepotrebuje zložitý rozvodový mechanizmus, je jednoduchý, spoľahlivý a lacnejší.
Z použitého pracovného cyklu vyplývajú ďalšie výhody:
· vyšší objemový výkon,
· menšia výkonová hmotnosť,
· rovnomernejší priebeh krútiaceho momentu.
Aj keď väčšina automobilov a motocyklov má štvortaktné motory, stále existuje niekoľko motocyklov s dvojtaktnými motormi. Taktiež mnoho ďalších strojov používa dvojtaktné motory - napríklad :
Palivo do dvojtaktného motora je v podstate bezolovnatý benzín zmiešaný s dvojtaktným olejom. Pomer zmesi oleja a paliva by mal byť uvedený v návode na obsluhu zariadenia, ktorého sa to týka.
Olej v palivovej zmesi do dvojtaktného motora je mimoriadne dôležitý pri mazaní vášho motora, pretože dvojtaktné motory nemajú zvlášť nádrž na olej. A bez oleja riskujete zničenie motora.
Klasický benzín do väčšiny motorov je bezolovnatý benzín, ktorý by rapídne mohol znížiť životnosť vášho dvojtaktného motora. Toto je nesprávne palivo pre dvojtaktný motor, pretože neposkytuje požadovanú kvalitu mazania.
Je takmer zaručené, že vynútením chodu motora bez správneho mazania docielite trvalé poškodenie piestu a valcov. Žiaľ, vymeniť tieto diely môže byť zložité a poriadne nákladné. Dá sa tomu tak predísť iba správne pripravenou zmesou v kombinácii benzínu a oleja.
Na začiatok si treba povedať, že každý stroj vyžaduje špecifický pomer oleja a benzínu. U záhradnej kosačky to tak môže byť určitá hodnota, no pri motorovej píle sa môže o dosť líšiť. Tento pomer vždy nájdete v návode na obsluhu stroja alebo na viečku nádrže. Niekedy sa môže pri motoroch v zábehu požadovať iný pomer riedenia, napríklad 1 : 33, než po zábehu – po ňom napríklad 1 : 40.
Pomer vždy určuje, koľko oleja je potrebné naliať do benzínu. Pokiaľ máte riediť benzín olejom v pomere 1 : 50, znamená to, že na 50 litrov benzínu potrebujete 1 liter oleja. Na jeden liter benzínu je to potom 20 ml.
Pamätajte na to, že zmes musí byť namiešaná čo najpresnejšie, aby ste do nej nedávali príliš veľa alebo príliš málo oleja. Ak do benzínu pridáte príliš veľa oleja, môže to zastaviť motor, vytvárať nahromadenie uhlíka a vyfukovať dym, ktorý je obzvlášť nepriaznivý pre životné prostredie. Ak však pridáte málo oleja, časom sa váš motor natrvalo poškodí.
Pokiaľ pre svoj motor nenájdete konkrétny pomer, pre dvojtaktné pomery sa akceptuje priemerný pomer 40: 1. To je 125 ml dvojtaktného oleja na 5 litrov paliva.
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024