Vo všeobecnosti platí, že benzínové motory znášajú zimu ľahšie, ako tie naftové. Studené štarty sú pre zážihové motory oveľa menej náročné, než pre tie vznetové. Motor nepotrebuje prekonať vysokú kompresiu a štart je aj v zime jednoduchší.
Na rozdiel od aditív do nafty, ktorých cieľom je aj uľahčenie štartu a zároveň zabránenie mrznutiu samotnej nafty, aditíva do benzínu majú inú funkciu.
Na to, aby vám benzín v nádrži zamrzol, by totiž museli teploty klesnúť aj na -45 °C, čo je v súčasných podmienkach, ktoré panujú u nás v zime, len ťažko predstaviteľné. Cieľom aditíva je skôr preventívne pôsobiť proti vode v motorovom a palivovom systéme, ktorá sa tu môže usadiť a pod vplyvom mrazu tvoriť mikrokryštály ladu.
Ak sa pýtate, ako sa môže voda v nádrži či motorových častiach objaviť, tak to súvisí jednak s tankovaním, ale aj s kondenzáciou. V zime a pod vplyvom nízkej teploty totiž molekuly vody prechádzajú z plynného skupenstva na to kvapalné.
Zimné aditívum spôsobí to, že zabráni tomuto prechodu a súčasne pôsobí proti tvorbe spomínaných mikrokryštálov ľadu. Obsahuje tiež látky, ktoré viažu vodu a pomáhajú tak k jej odstráneniu z celého palivového systému. S týmto efektom zároveň súvisí aj preventívny vplyv voči korózii, ktorú by voda mohla v systéme spôsobiť.
Okrem toho, že zimné aditíva do benzínu pôsobia proti vode a jej zamŕzaniu, pomáhajú zlepšiť jeho vlastnosti pri nízkych teplotách a predĺžiť životnosť motora.
Ich používanie pomáha predchádzať vzniku parafínových kryštálov, ktoré sa môžu objaviť v benzíne pri nízkej teplote a spôsobiť upchávanie filtra a potrubí. V ich zložení sú aj látky znižujúce hustotu paliva a uľahčujúce štartovanie motora.
Zároveň tak udržujú jeho hladký chod a to aj tým, že uľahčujú prietok paliva do neho a pomáhajú na jeho účinnejšie spaľovanie priamo v motore. Ak ide o štartovanie motora, v tejto oblasti zlepšujú schopnosť benzínu odparovať sa pri nízkej teplote, čo umožňuje rýchlejšie a spoľahlivejšie štartovanie benzínového motora v zime.
Aditíva tiež obsahujú korózne inhibítory, ktoré pomáhajú chrániť palivový systém a komponenty motora pred hrdzou. Rovnako tak sú v ich zložení čistiace látky pomáhajúce odstraňovať usadeniny zo vstrekovačov a zvyšovať účinnosť motora.
Výhodou všetkých spomínaných účinkov je podpora dlhšej životnosti motora a zároveň zvýšenie efektívnosti jeho práce. Viditeľné by malo byť aj zníženie jeho hlučnosti, najmä ak máte starší benzínový motor. Viaceré aditíva obsahujú aj látky, ktoré zmierňujú negatívny vplyv biozložiek, ktoré sa do benzínov čoraz viac pridávajú.
Tak, ako naftové aditíva, aj tie benzínové sú v ponuke v rôznych druhoch. Pri výbere treba zohľadniť v prvom rade teplotu, do ktorej bude aditívum fungovať. Väčšinou je to do -40 °C, čo je pre naše podmienky dostačujúce. Druhým kritériom by malo byť určenie pre konkrétne druhy benzínových motorov a to vrátane tých s turbodúchadlami.
Platí to jednak pre staršie motory, ale súčasne aj pre tie moderné, kde sa odporúča prečítať si manuál od výrobcu pre možnú kompatibilitu zimného aditíva. Tretím a z pohľadu funkčnosti najdôležitejším kritériom je zloženie a z toho plynúce účinky.
Niektoré aditíva slúžia primárne na odvodnenie palivového systému, iné sú zamerané na podporu štartovania studeného motora, ďalšie potom môžu zvýšiť jeho účinnosť, vrátane zníženia spotreby paliva alebo zlepšenie jeho chodu. Všetky typy aditív pôsobia ako prevencia usadzovania vody v palivovom a motorovom systéme.
To isté platí aj pre účinok prevencie tvorby mikrokryštálov ľadu. Znižujú tiež riziko vzniku korózie, kyslosti a oxidácie, čím predlžujú životnosť motora. Pri výbere sa môžete orientovať aj podľa značky, napríklad Dynamax, Carlson, Sheron či Velvana.
Aditíva sa rozlišujú aj svojim objemom. Tie najmenšie sú v balení 250 ml, tie väčšie majú obvykle 500 ml, čo ovplyvní aj pravidelnosť dávkovania.
Na rozdiel od nafty, kde čerpacie stanice na zimu menia zloženie a prispôsobujú ju chladným podmienkam, sa u nás vo väčšine prípadov nemení receptúra benzínov. Mnoho motoristov si tak oprávnene kladie otázku, či je použitie aditíva potrebné.
Hoci sú moderné motory navrhnuté tak, aby bez problémov zvládli aj zimné podmienky, čo je v spojení s tankovaním prémiových palív teoreticky dostačujúce, zimné aditívum má svoj zmysel. Platí to nielen pre naftové, ale aj pre benzínové motory. Špeciálne odporúčame ich používanie pre častejšie zimné štarty a kratšie trasy autom.
To isté platí aj vtedy, ak jazdíte s autom naopak príliš veľa a to práve v zimnom období. Opotrebenie filtrov aj mazacích olejov je vtedy omnoho vyššie.
Netreba tiež zabúdať na preventívny účinok do budúcnosti, zvlášť ak ide o stav, funkčnosť a efektivitu práce motora a celého palivového systému. Využívanie aditív je tak úsporou do budúcnosti a predlžuje životnosť motora a palivového systému.
Tak, ako pri aditívach do nafty, aj benzínové aditíva sa dávkujú pred natankovaním. Na 60 litrov paliva stačí do nádrže naliať 250 ml až 300 ml aditíva. V zimnom období a pre dosiahnutie maximálnej efektívnosti by ste mali používať aditívum pri každom tankovaní. Ak pôjde o tzv. odvodňovač, postačí použitie raz za 3 mesiace.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 08.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024