Disky si možno nevšímate každý deň, ale keď sú špinavé alebo zničené, bijú do očí. Pritom platí, že práve kolesá a ich vzhľad môžu radikálne zmeniť celkový dojem z auta, či už ide o malý mestský kompakt, veľké SUV alebo športové kupé. Stačí len trochu starostlivosti a uvidíte, že výsledok bude stáť za to. Ako na to?
(Zdroj: depositphotos.com)
U nás najpoužívanejšími typmi diskov z pohľadu materiálu sú hliníkové, tzv. ALU disky, prípadne plechové. Hliníkové vyzerajú krajšie a dajú autu šmrnc, plechové sú naopak praktickejšie a lacnejšie. Ich výhody a tiež nevýhody sú ale komplexnejšie.
Plechové disky sú jednoduchšie, odolnejšie a lacnejšie. Nie sú síce najkrajšie, ale účel splnia spoľahlivo. Sú ideálne na zimu, zvládnu soľ aj rôzne výmole, aspoň vo väčšine prípadov. Ak teda v zime nechcete riskovať poškodenie drahších hlíníkových diskov, plecháče sú správna voľba. A ak sa aj nejaký poškodí, výmena nebude drahá.
Hliníkové disky sú zas skvelou voľbou na leto. Sú ľahšie, čo môže zlepšiť jazdné vlastnosti a aj trochu znížiť spotrebu. Okrem toho sa vyrábajú v rôznych dizajnoch aj povrchových úpravách. Áno, sú citlivejšie na podmienky, ale s tým rátajte.
Veľa však závisí aj na tom, ako a kde auto používate. Ak jazdíte po meste a sem tam zleziete na obrubník, plechové disky vám odpustia viac. Naopak, ak máte rád jazdu po kvalitných cestách a chcete, aby auto aj v zákrutách držalo, hliníkové sú lepšia voľba. Pri nich však pozor na veľkosť, čím väčší disk, tým vyššie riziko poškodenia.
Aby ale hliníkové disky vyzerali čo najlepšie, oplatí sa ich meniť spolu s pneumatikami. Iba výmena pneumatík totiž znižuje riziko vzniku škrabancov.
Ak ide o starostlivosť o plechové disky, tie sú síce odolné, lacné a nenáročné na údržbu, no netreba zanedbať ich údržbu ani najdôležitejšie zásady.
Najviac dostávajú zabrať v zimnom období, posypová soľ, voda, blato a mráz môžu poškodiť ich povrch. Bez základnej starostlivosti sa môžu rýchlo začať rýchlo zafarbovať, hrdzavieť alebo dokonca strácať svoju pevnosť či ostatné vlastnosti.
Základom je pravidelné čistenie, ideálne raz za pár týždňov a hlavne počas zimnej sezóny. Stačí voda, šetrný autošampón alebo jemný čistič na disky. Ak je špina odolnejšia, môžete použiť mäkkú kefku alebo hubku. Vyhýbajte sa ale agresívnym chemikáliám a kovovým kefám, ktoré by mohli narušiť lak a otvoriť dvere korózií.
Po umytí je dobré disky osušiť, najmä v zime, keď zvyšky vody v spojení so soľou môžu urýchliť vznik hrdze. Raz za čas sa oplatí skontrolovať, či na diskoch nie sú drobné poškodenia, škrabance alebo niekde aj začínajúca korózia.
Ak máte plechové disky zakryté puklicami, nezabudnite vyčistiť aj priestor pod nimi. Práve tam sa často drží vlhkosť a špina, ktorú si pri bežnom umývaní nevšimnete. Pravidelné čistenie síce zaberie pár minút, ale z dlhodobého hľadiska ušetrí peniaze aj starosti a disky sa vám za to odvďačia dlhou životnosťou a spoľahlivosťou.
(Zdroj: depositphotos.com)
Ak máte hliníkové disky, určite viete, že vyzerajú naozaj štýlovo. Sú lesklé, elegantné a aut dajú úplne iný charakter. Aby tak vyzerali aj po pár sezónach, chce to už viac starostlivosti, ako o tie plechové. Sú síce odolné, no ich najväčším nepriateľom je práve to, čo v zime nájdete na cestách, čiže soľ, vodu, štrk a agresívne čističe.
Najdôležitejšie je preto pravidelné čistenie. Najlepšie je umývať disky aspoň raz za dva týždne, v lete možno aj menej, ale v zime určite častejšie.
Používajte na to jemné čističe určené priamo na hliníkové disky. Tie neobsahujú kyseliny ani silné chemikálie, ktoré by mohli poškodiť lak či ochranný náter. Rovnako sa vyhnite drsným hubkám a kefám, nimi môžete narobiť viac škody než úžitku.
Po umytí disky vždy poriadne opláchnite čistou vodou a osušte, najmä okolo štrbín a matíc, kde sa najčastejšie drží voda. Ak chcete diskom dopriať niečo navyše, môžete použiť špeciálne vosky či ochranné nátery. Tie vytvoria tenký film, ktorý zabráni usádzaniu brzdového prachu aj soli a uľahčí čistenie v budúcnosti
Hliníkové disky si zaslúžia trochu pozornosti aj mimo sezóny. Ak ich na zimu odkladáte, uistite sa, že sú čisté a suché a uložte ich niekam do interiéru či suchého priestoru. Pozor pri prezúvaní pneumatík, práve ALU disky sú na to háklivé.
Hliníkové disky sú síce krásne, ale tiež aj viac citlivé. Stačí nešťastné trafiť obrubník či výmoľ na ceste a škrabanec, ryha alebo dokonca ohnutie sú na svete. Niektoré škody vyzerajú len ako kozmetická vada, no pri iných ide už aj o bezpečnosť. Dobrou správou je, že väčšina problémov sa dá opraviť a nie vždy to musí byť drahé.
Najčastejším problémom sú drobné odreniny a škrabance na okrajoch disku. Tie vznikajú najmä pri kontakte s obrubníkom alebo kamienkami.
Vyzerajú nepekne, ale väčšinou neovplyvňujú funkčnosť. V takýchto prípadoch sa dá disk renovovať, konkrétne vyleštením, prestriekaním alebo nanesením nového laku. V niektorých prípadoch bude však nutné spraviť to so všetkými diskami.
Ohnutý disk je už viac, ako len kozmetický problém. Auto potom vibrovať, zle sa riadiť a pneumatiky sa môžu nerovnomerne opotrebovať. V takom prípade je najlepšie čo najskôr navštíviť servis, ktorý dokáže disk narovnať a vyvážiť. Vo väčšine prípadov sa to dá spraviť, no ak je disk ohnutý príliš, treba radšej kúpiť nový.
Posledným problémom, ktorý štandardne postihuje hliníkové disky, je ich prasknutie. Aj tu, podobne ako pri ohnutí, je najčastejšou príčinou pád kolesa do jamy na ceste. Prasknutý disk sa najskôr otestuje a pokiaľ to je možné, prasklina sa zazvára.
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025