Po zime je to vždy rovnaké, počasie sa konečne umúdri, cesty sú suché a človek má chuť znovu vytiahnuť motorku z garáže. Skôr, ako vyrazíte na jazdu, sa však oplatí venovať chvíľu kontrole, základnej údržbe a príprave motocykla na jar, leto a celú sezónu. Na čo sa zamerať, čo pozrieť, čo vymeniť, čo skontrolovať a čo premazať?
(Zdroj: depositphotos.com)
Motor je po zime prvá vec, na ktorú by ste sa mali pozrieť. Aj keď bol stroj odstavený v garáži, čas, vlhkosť a teploty spravia svoje. Skontrolujte preto hladinu motorového oleja a jeho stav. Ak je tmavý alebo ste ho nemenili pred zimou, vymeňte ho teraz. Pozrite sa pod motorku a okolie tesnení, či sa niekde neobjavil fľak.
Po naštartovaní si všímajte neprirodzené zvuky, vibrácie alebo oneskorené reakcie, niekedy sa problémy ukážu až pri prvom chode alebo počas jazdy.
Druhou vecou, ktorú treba skontrolovať, je reťaz. Skontrolujte jej napnutie, prítomnosť hrdze a plynulosť pohybu. Ak sa niektoré časti hýbu ťažko, treba ju vyčistiť, premazať a prípadne vymeniť. Pozrite aj ozubené kolieska a ich opotrebovanie.
Ak ide o brzdy, tie rozhodujú o bezpečnosti, dôsledne preto skontrolujte doštičky, kotúče aj brzdovú kvapalinu. Ak brzdy nezaberajú rovnomerne alebo páčka pôsobí mäkko, je čas na servis. Skontrolovať by ste mali aj plynové lanká, spojkové lanká a ich funkčnosť. To isté platí pre svetlá, klaksón aj stav a kapacitu motobatérie.
Pre pohodlnosť a tiež bezpečnosť jazdy na motorke sú dôležité aj tlmiče, najmä tie predné. Po zime môžu pretekať, byť mastné a stratiť svoju pružnosť. Pokiaľ ich vyskúšate a nájdete netesnosti alebo tlmiče nepôjdu hladko, je čas na servis.
Ďalšou oblasťou prípravy motorky na jar a leto sú technické kvapaliny, filtre a mazanie. Ako prvý treba skontrolovať motorový olej, jeho hladinu a stav
Aj keď ste motorku na jeseň odstavili s čerstvým olejom, ten po čase stráca svoje vlastnosti. Ak ho nevymeníte, riskujete zbytočné opotrebovanie motora. Spolu s olejom by ste mali vymeniť aj olejový filter, aby sa nový olej hneď neznečistil starým. Pozrite tie palivový filter, ktorého úlohou je zabezpečiť čistotu paliva v motore.
Medzi ďalšie filtre, ktoré treba skontrolovať, patrí vzduchový filter. Po zime býva zanesený prachom, vlhkosťou či drobnými nečistotami, najmä ak motorka stála v garáži bez zakrytia. Upchatý filter znižuje výkon motora a zvyšuje spotrebu.
Nezabudnite ani na reťaz, konkrétne na jej premazanie. Ak nebola na jeseň vyčistená a ošetrená, mohla stvrdnúť, začať hrdzavieť alebo stratiť pružnosť. Najprv ju očistite vhodným prípravkom, nechajte uschnúť a potom ju pretrite kvalitným mazivom určeným pre reťaze motorky. Tak predĺžiť aj životnosť ozubených kolies.
Okrem olejov a filtrov sa oplatí pozrieť aj na chladiacu kvapalinu, ak má vaša motorka kvapalinou chladený motor. Po zime môže hladina mierne klesnúť, prípadne sa znehodnotí. Skontrolujte, či nie je zakalená alebo nezvyčajne tmavá.
(Zdroj: depositphotos.com)
Možno to znie ako fráza, ale čistota je pri motorke skutočne dôležitejšia, ako sa zdá. Nejde len o vzhľad, ale aj o bezpečnosť, funkčnosť a dlhšiu životnosť. Po zime totiž býva motorka často zaprášená a na niektorých miestach môže byť aj hrdza.
Začať by ste mali dôkladným umytím karosérie a všetkých prístupných častí. Použite teda mäkkú hubku a šetrný šampón, ideálne určený na motocykle. Vyhnite sa agresívnym prípravkom, ktoré by mohli poškodiť lak. Ak máte vysokotlakový čistič, nikdy nenasmerujte prúd priamo na ložiská, reťaz a elektrické konektory.
Dôležitou súčasťou údržby je aj čistenie reťaze. Na to použite špeciálny čistič reťazí a ideálne aj kefku s tvrdšími štetinami. Po dôkladnom vyčistení reťaz osušte a rovnomerne premažte vhodným mazivom. Takto zabránite jej vysychaniu a korózií.
Ďalej sa oplatí vyčistiť brzdové kotúče. Použite čistič bŕzd v spreji, ktorý rýchlo odstraňuje mastnotu a nezanecháva zvyšky. Dávajte pritom pozor, aby sa nedostal na lak či plastové časti. Pri čistení nezabudnite ani na prístrojový panel, svetlá, zrkadlá a smerovky. Tie bývajú znečistené jemným prachom, pozor preto na poškriabanie.
Prejsť by ste mali aj menej viditeľné miesta ako podsedadlový priestor, ráfiky kolies a chladiče. Takéto čistenie zopakujte viac krát počas sezóny.
Príprava je jedna vec, ale nezabúdajte ani na to, čo si so sebou na motorke veziete. Základom je lekárnička, ktorá musí byť kompletná a všetky jej súčasti v 100 % stave. Nekupujte ale autolekárničku, riešením je špeciálne motolekárnička.
Aby sa z výletu nestala nočná mora, súčasťou výbavy by mala byť aj sada na opravu defektu, najmä ak jazdíte na dlhšie trasy. So sebou sa oplatí mať aj reflexnú vestu, malú baterku, náhradné žiarovky, náhradné poistky a základné náradie pre opravu. Pre každý prípad je dobré mať so sebou aj sťahovacie pásiky alebo izolačné pásky.
Ak máte dostatočne veľký úložný priestor, pokojne pribaľte aj pláštenku do dažďa. Ak sa tam zmestí aj nápoj a energetické tyčinky, nebudú na škodu.
Čo sa týka priebežnej údržby, dôležitá je pravidelnosť. Približne každých 500 až 800 km sa odporúča skontrolovať reťaz, jej napnute a premazanie. Vždy, keď sa vrátite z jazdy v daždi alebo po mokrej vozovke, oplatí sa reťaz ju dobre vysušiť.
Sledujte aj tlak v pneumatikách. Zmeny teploty počas sezóny ho môžu výrazne ovplyvniť, čo má vplyv na ovládateľnosť motocykla aj životnosť pneumatík. Priebežne kontrolujte aj žiarovky, ak svietia slabo alebo sú vypálené, treba ich vymeniť. Raz za čas skontrolujte tiež hladinu motorového oleja a brzdovej kvapaliny.
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 16.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 15.05.2025