Zaujímalo vás niekedy to, ako sa vyrába motorový olej? V tomto článku si povieme o tom, čo všetko stojí za výrobou motorového oleja a akými procesmi musí prejsť, kým sa dostane do motora vášho auta.

V skutočnosti väčšina fosílnych palív, ktoré dnes používame, pochádzali z prastarých rastlín a živočíchov, ktoré zomreli pred miliónmi rokov a žili dlho predtým, ako na našu planétu vôbec vstúpili prvé dinosaury. V priebehu rokov tieto organizmy odumierali a rozkladali sa na organické materiály, ktoré sa nakoniec odplavili do jazier a oceánov. Tu sa začína proces tvorby fosílneho paliva.
Materiál sa usadzuje: Organický materiál z prehistorických rastlín a živočíchov, ktorý z krajiny zmyl dážď a usadil sa v stojatých vodách morí a vnútrozemských jazier. Usadzujú sa na dne týchto vodných zdrojov a vo zvyšujúcich sa vrstvách sú pomaly pokryté pieskom, bahnom a hlinou. Tieto vrstvy piesku a bahna zachytili organický materiál skôr, ako by sa mal možnosť úplne rozložiť, čím by sa vytvorilo bahno bohaté na organické látky.
Materiál tvrdne: Skôr ako sa organická hmota rozpadne, spojí sa s väčším počtom sedimentov a vytvorí usadenú horninu známu ako organická bridlica. Postupom času túto bridlicu pokrývajú pribúdajúce vrstvy bahna a organických látok, ktoré spôsobujú, že sa čoraz viac ponára do zeme. Ak bridlica dosiahne hĺbku dva až štyri kilometre, tlak všetkého materiálu na jej vrchole spolu s teplotou stúpajúcou v dôsledku priblíženia sa k zemskému vnútornému prostrediu spôsobí, že sa bridlica premení na kerogén, predchodcu oleja, ktorý sa javí ako voskovitá látka.
Pri teplotách vyšších ako 90 ° C, ale nižších ako 160 ° C, sa kerogén varí a v priebehu rokov transformuje na ropu a zemný plyn. Ak teplota počas tejto doby prekročí 160 ° C, namiesto toho bude kerogén produkovať grafit a zemný plyn.
Ropa aj zemný plyn sú ľahšie ako voda, takže ak uniknú zo zdrojovej ropnej bridlice, budú stúpať cez póry v zemi a vytláčať vodu. Aby ropa a plyn zostali zachytené v nádrži, musí byť na jej utesnenie hrubá nepriepustná vrstva horniny. Ak tento rezervoár existuje, je možné ho vŕtať, aby sa získal olej a zemný plyn. V priebehu času tieto usadeniny prirodzene stúpajú na povrch, čo uľahčuje prístup k nim.
Surová ropa sa typicky ťaží vŕtaním vrtov do podzemnej nádrže. Geológovia na zistenie polohy tejto ropy používajú seizmické prieskumy. Po nájdení sa zavedie súprava a súvisiace vybavenie na zahájenie procesu ťaženia. Po vyťažení je ropa prepravená potrubím alebo ropnými tankermi do rafinérie na spracovanie.
V rafinérii sa odvážajú odpadové látky. Toto je súčasť sedimentačného procesu, pri ktorom sa voda a olej oddeľujú v záchytných nádržiach a vylučujú sa z nich nečistoty.
Po odstránení nežiadúceho materiálu sa ropa zahreje na takmer 700 stupňov Fahrenheita. Extrémna teplota poskytuje zmes horúcich pár a kvapaliny; v tomto stave sa ropa posiela do frakčných veží, kde sa pri ochladení odparuje až na 20 percent oleja.
Zvyšková tekutina sa pred výstupom z prvej veže znovu zahreje a potom dopraví do druhej veže. V tomto kroku sa používa vákuový tlak na zníženie bodu varu oleja, aby sa odparil pri nižšej teplote.
Po rafinácii základného oleja zo surového oleja je potrebné zmiešať prísady a získať tak konečný produkt motorového oleja. Zmiešavajú sa rôzne prísady vrátane detergentov, dispergačných prostriedkov, prostriedkov proti opotrebeniu, inhibítorov hrdze, modifikátorov trenia a antioxidantov. To je moment, kedy výrobcovia používajú svoje vlastné špeciálne zmesi.
Ďalej sa iniciuje súbor testov kontroly kvality, aby sa zabezpečilo, že sú splnené také atribúty ako viskozita, farba a body vzplanutia. Je to výber základného oleja, kvalita prísad a špecifikácia výrobcu motora, ktorá odlišuje rôzne motorové oleje od konkurencie. Po dokončení je olej zabalený, distribuovaný maloobchodníkom a uvedený na trh spotrebiteľom ako ste vy.
