Systém štart-stop vozidla alebo systém stop-štart vozidla automaticky vypne a znova naštartuje spaľovací motor, aby sa skrátil čas, počas ktorého motor beží na voľnobeh, čím sa zníži spotreba paliva a emisie. To je najlepšie pre vozidlá, ktoré trávia značné množstvo času čakaním na semaforoch alebo často zastavujú v dopravných zápchach.
Technológia štart-stop sa môže stať úplne bežnou s prísnejšími vládnymi nariadeniami o spotrebe paliva a emisiách. Táto vlastnosť je prítomná v hybridných elektrických vozidlách, ale vyskytla sa aj vo vozidlách, ktoré nemajú hybridný elektrický pohon. V prípade neelektrických vozidiel sa úspora paliva vďaka tejto technológii zvyčajne pohybuje od 3 do 10 %, potenciálne až 12 %.
Pretože automobilové príslušenstvo, ako sú kompresory a vodné čerpadlá boli zvyčajne navrhnuté tak, aby fungovali na serpentínovom remene na motore, tieto systémy musia byť prerobené, aby správne fungovali aj po vypnutí motora. Na napájanie týchto zariadení sa zvyčajne používa elektromotor.
Vo vozidle s manuálnou prevodovkou sa stop-štart aktivuje zastavením auta, zaradením neutrálu a uvoľnením spojky. Motor sa nezastaví, ak sa auto pohybuje, aj keď sú dodržané vyššie uvedené kroky (neplatí to pre všetky autá). Motor sa znova naštartuje, keď sa zošliapne spojka pred zaradením prevodového stupňa na pohyb vozidla. Motor je možné naštartovať aj vtedy, ak je dopyt po energii napríklad z klimatizačného systému.
Vo vozidlách s automatickou prevodovkou funguje funkcia štart-stop veľmi jednoducho. Stačí dupnúť na brzdy a keď auto zastaví, motor sa automaticky vypne. Auto sa opäť rozbehne, keď sa zdvihne noha z brzdového pedála.
Na jednej strane je to pre vodičov veľmi pohodlné, pretože jediné, čo musia robiť je zrýchľovať a brzdiť, no na druhej strane to bola veľká výzva pre inžinierov. Štartovací proces je ešte rýchlejší a dynamickejší, pretože to eliminuje čas, ktorý vodič v aute s manuálnou prevodovkou potrebuje na zošliapnutie spojky a preradenie prevodového stupňa.
Najväčšou formou opotrebovania motora vášho auta je jeho štartovanie. Je to však studený štart motora, ktorý spôsobuje najväčšie opotrebovanie. Keď naštartujete motor po hodinách alebo dňoch nepoužívania, pripomína to vloženie studeného hrnčeka do hrnca s vriacou vodou, ibaže k poškodeniu nedochádza tak spontánne.
Keď používate systém start-stop, motor auta nie je studený. Motor bežal len pred sekundami a znova sa spustí, kým je motor ešte zahriaty. Okrem toho sú v systéme ochranné prvky, ak teplota motora začne klesať. Táto technológia naštartuje auto skôr, ako sa dostane do nebezpečnej zóny, pokiaľ je kľúč stále v zapaľovaní.
Okrem toho výrobcovia začali dávať do motora ložiská motora, ktoré dokážu zvládnuť 250 000 až 300 000 štartovacích cyklov v porovnaní s predchádzajúcimi 100 000 cyklami. Ostatné časti boli tiež modernizované, aby vyhovovali tejto novej technológii.
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024