Premýšľali ste niekedy nad tým, čo sa vlastne deje vo vnútri auta, keď stláčate pedál spojky? Mnohí o spojke vedia len to, že bez nej by sa radilo veľmi ťažko, iní zas v nej vidia problémy na začiatku jazdenia po získaní vodičského preukazu. Málokto ale vie, akú úlohu zohráva pri bežnej jazde, ako s ňou správne jazdiť a ako sa o ňu starať.
Zjednodušene povedané, spojka je mechanická súčiastka, ktorá prepája motor s manuálnou prevodovkou a zabezpečuje prenos výkonu z motoru na kolesá. Keď stlačíte pedál spojky, odpojíte motor od prevodovky a môžete tak zmeniť rýchlosť.
Keď pedál naopak pustíte, spojka sa znovu spojí a výkon motora putuje na kolesá. Bez nej by teda boli radenie rýchlostí a jazda autom veľmi nekomfortné.
História používania spojky siaha až do čias, keď auto ešte vôbec nevyzeralo tak, ako dnes, práve naopak, skôr pripomínalo kočiar s veľkým motorom. V tej dobe sa síce vedeli prepojiť jednotlivé časti pohonu aj inými spôsobmi, avšak až samotná spojka priniesla skutočne efektívne riešenie plynulého radenia bez zasekávania výkonu.
Postupom času sa jej konštrukcia výrazne zlepšovala a inžinieri postupne doladili detaily, aby sa zamedzilo zbytočnému opotrebovaniu aj nadmernému hluku. Ak sa teda o spojku dnes dobre staráte a správne s ňou jazdíte, vydrží aj 200.000 km.
Samotná spojka sa pritom skladá z viacerých častí. Medzi tie hlavné patria lamela, prítlačný tanier a vypínacie ložisko. Keď sa pozriete pod kapotu, pravdepodobne vám spojka nebude pripadať ako niečo výnimočné, no v praxi je to nenahraditeľný a konštrukčne veľmi zložitý prvok. Je teda jasné, že s tým prichádza aj riziko problémov.
Väčšina vodičov si spojku začne všímať až vtedy, keď začnú prichádzať problémy s ňou. Tých môže byť viac, pričom jedným z najčastejších je prešmykovanie. Pridáte plyn, otáčky idú hore, no auto nezrýchľuje alebo dokonca stojí na mieste.
Niekedy sa môže objaviť aj špecifický zápach spáleniny a to najmä po prudkých rozjazdoch alebo pri prešmykovaní spojky v hustej premávke. Ďalším varovným signálom je trasenie pri rozjazde auta. Tento prejav už môže byť typickým príznakom opotrebenia lamely v spojke, čiže spojka nedokáže dobre prenášať výkon motora.
Všímajte si aj zvuky pri stláčaní a púšťaní pedála spojky. Jemné vŕzganie ešte nemusí znamenať vážne poškodenie, no môže ukázať na zle premazané miesta.
Ak však počujete kovové zvuky, je pravdepodobné, že problém môže byť v ložiskách, čo si už vyžaduje pozornosť mechanika. Ďalším ukazovateľom je pozícia, v ktorej zaberá pedál spojky. Ak je to príliš skoro alebo príliš neskoro, je dobré nechať skontrolovať nastavenie, prípadne sa pripraviť na to, že ide o signál väčšieho opotrebovania.
Netreba zabúdať na to, že zanedbaná spojka vás môže nemilo zaskočiť práve vo chvíľach, keď to nebudete čakať. Príkladom sú rozjazd do kopca alebo predbiehanie na krátkom úseku. Všetky varovné signály s ňou spojené preto treba brať vždy vážne.
Aj keď je spojka veľmi odolná súčiastka, správnym zaobchádzaním môžete predĺžiť jej životnosť. Základom je jazdiť tak, aby ste ju čo najmenej zaťažovali.
To znamená vyhýbať sa dlhému prešmykovaniu spojky napríklad v zápchach, kedy si nohu nechávate položenú na pedáli a spojka je neustále v miernom zábere. Dôležité je aj jej mazanie. V spojke sa totiž nachádza samostatný okruh hydraulickej kvapaliny, ktorá napĺňa spojkový valček a zabezpečuje tak plynulé ovládanie.
Pri moderných autách ide často o spoločnú nádrž s brzdovou kvapalinou, preto sa kontrola a výmena môžu prelínať s pravidelným servisom bŕzd. Včasná výmena a udržiavanie správnej hladiny tekutiny zabráni nadmernému opotrebeniu spojky.
Meniť olej v spojkovom systéme pritom nie je potrebné tak často, ako motorový olej. Určite to ale nezanedbajte, interval výmeny udáva najčastejšie výrobca auta, prípadne si ho dohodnete s mechanikom podľa opotrebovania a vášho nájazdu. Pravidelná kontrola kvapaliny a jej farby najlepšie napovie viac o stave spojky.
Táto starostlivosť sa vám určite oplatí, pretože spojka vám pri dôkladnej údržbe vydrží dlhšie a predídete tiež nepríjemným situáciám. Neverte ani tomu, že kvapalina spojky je večná. Ak sa budete o spojku starať, určite ju treba pravidelne meniť.
Ak chcete, aby spojka vydržala dlho, musíte tomu prispôsobiť aj štýl jazdy. V prvom rade, jazdite plynulo a vyhýbajte sa trhavým či príliš prudkým štartom. Pri rozjazdoch je najlepšie púšťať spojku súbežne s jemným pridávaním plynu.
Dobrou radou je tiež nemať nohu položenú na pedáli spojky počas jazdy alebo dlhšieho státia, napríklad pri semaforoch či v kolónach. V takýchto situáciách je vhodnejšie zaradiť neutrál a pedál úplne uvoľniť, čím tak spojku ušetríte od zbytočného tlaku. To, koľko kilometrov spojka odslúži, závisí od viacerých faktorov.
Okrem samotnej kvality a konštrukcie dielov zohráva rolu aj to, ako často sa musíte zastavovať a znova rozbiehať a aký temperament máte za volantom.
Športovejší a netrpezliví vodiči, ktorí často prudko radia a štartujú na plný plyn, zväčša opotrebujú spojku aj po 100 až 150 tisíc kilometroch. Naopak, ak budete jazdiť plynulo a šetrne, môže vám spojka vydržať aj 250 tisíc kilometrov.
Najdôležitejšie sú podmienky, v akých jazdíte. Neustále rozbiehanie a zastavovanie vie dať spojke poriadne zabrať, naopak, dlhé trasy po a minimum preraďovania sú pre ňu najšetrnejšie. Nezabúdajte ani na kontrolu oleja v spojke a sledovanie všetkých podozrivých zvukov či správania sa. Čím skôr ich vyriešite, tým lepšie.
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 29.03.2025