filtreaoleje
Ako funguje mazanie motora?
Trecie plochy strojových pohybujúcich sa súčastí sa musia dostatočne mazať, aby medzi nimi nenastalo suché trenie. Suché (kovové) trenie spôsobuje vývin tepla, zadieranie trecích plôch a ich znehodnotenie. Mazaním sa v medzere medzi trecími plochami vytvára tenká vrstva maziva, olejový ( mazací) film.
Funkcie mazacieho systému:
- Zmenšuje trenie a opotrebenie pracovných plôch na minimum
- Odvádza teplo, ktoré vzniká trením a časť tepla zo spaľovacieho priestoru
- Utesňuje trecie plochy a chráni kovové súčiastky pred mechanickými účinkami ( napr. spalín)
- Chráni sústavu mastenia a mastené súčiastky pre koróziou a odvádza nečistoty zo spaľovacieho priestoru
Spôsoby mazania v spaľovacích motoroch:
- Mastnou zmesou, kedy mazací olej je zmiešavaný v stanovenom pomere s palivom 1:33-40, ako olej je používaný špeciálny olej, napr. M2T. Toto mazanie je využívané v dvojtaktových motoroch.
- Tlakové mazanie, kde je k mazaciemu miestu privádzaný olej pod tlakom od olejového čerpadla a mazané sú dôležité mazacie miesta, navyše pomocou rozstreku oleja sú mazané aj ďalšie súčiastky motora. Tlakové mazanie môžeme ďalej šíriť podľa umiestnenia zásoby oleja na mazanie so suchou skriňou a mazanie s mokrou skriňou.
Hlavné časti mazacieho systému:
- olejová vaňa
- sací kôš so sitkom
- sacie potrubie
- olejové čerpadlo
- výtlačné potrubie
- pretlakový ventil
- prepúšťací ventil
- olejový čistič
- manometer
- miesta mastenia motora
- prepadové potrubie