Existuje niekoľko hlavných typov mazacích systémov, ktoré sa používajú na lodiach:
Pri tomto type mazania vytvára olej medzi pohyblivými povrchmi súvislý olejový film primeranej hrúbky. Film sa vytvára v dôsledku pohybu pohyblivých častí a tlaku, ktorý sa sám generuje. Napríklad kĺbové ložiská hlavného motora majú hydrodynamické mazanie. Medzi hlavným ložiskom a čapom kľukového hriadeľa sa vytvorí film pomocou klinu tvoreného rotujúcim hriadeľom.
Ak olejový film nemôže vzniknúť v dôsledku pohybu pohybujúcich sa častí, musí byť tlak oleja privádzaný externe. Takýto typ mazania je známy ako hydrostatické mazanie. Pre pomaly sa pohybujúce ťažké časti ich relatívny pohyb nestačí na to, aby zabezpečili samočinný tlak na mazanie, a preto sa tlak vytvára externe pomocou čerpadla.
Hraničné mazanie sa zvykne nazývať i medzné mazanie. U tohto typu existuje tenký film medzi dvoma trecími povrchmi, ktorý by mohol mať povrchový kontakt. Medzné mazanie sa používa kvôli relatívne nízkym rýchlostiam, vysokému prítlačnému tlaku a drsným povrchom. Napríklad v hlavných motoroch sa medzné mazanie vyskytuje počas štartovania a zastavenia v dôsledku vyššie uvedených podmienok.
Pri tomto type mazania sa hrúbka mazacieho filmu výrazne mení s elastickou deformáciou povrchov. Je to vidieť v rade alebo v bode dotyku medzi valivými alebo klznými plochami, napríklad valivými kontaktnými ložiskami a zábermi zubov ozubeného kolesa. Dochádza k elastickej deformácii kovu a k pôsobeniu vysokého tlaku na mazivo.
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024