Zimné pneumatiky sú špeciálne navrhnuté na zlepšenie bezpečnosti a výkonu vozidla v zimných podmienkach, najmä ak ide o sneh, ľad a nízke teploty. Od letných aj celoročných pneumatík sa líšia zmesou, dezénom, trakciou a brzdnou dráhou.
Zmes, z ktorej sú vyrobené, je špeciálne vyrobená tak, aby zostala mäkká a pružná aj pri veľmi nízkych teplotách. To zaisťuje lepšie priľnutie pneumatík k povrchu cesty, čo zvyšuje trakciu a zlepšuje riadenie. Ich dezén je zas navrhnutý tak, aby maximalizoval odvod vody a snehu a zlepšoval záber automobilu na snehu alebo na ľade.
Niektoré pneumatiky môžu obsahovať aj špeciálne hroty na povrchu, ktoré poskytujú dodatočnú trakciu na ľade. Nie všade ich ale môžete používať.
Pri výbere treba zohľadniť typ vozidla, veľkosť pneumatík a rýchlostný index. Do úvahy berte typ pohonu, čiže predný, zadný alebo pohon všetkých kolies, ale aj teplotné podmienky, kde si viete vybrať dezén viac zameraný na odvádzanie vody.
Dobrým orientačným kritériom sú aj štítky, ktorými musí byť vybavená každá pneumatika. Na nich nájdete dôležité údaje pre zimnú prevádzku a to jednak hodnotenie brzdnej dráhy v kategórii od A po E, ale predovšetkým priľnavosť. Štandardom je piktogram priľnavosti na snehu, tie lepšie pneumatiky majú aj priľnavosť na ľade.
Okrem teoretických a deklarovaných parametrov je dobré sa pri výbere spoľahnúť aj na odborné testy a recenzie motoristických klubov priamo z praxe.
Jednou z najväčších autorít v tomto ohľade je nemecký klub motoristov ADAC, ktorý každý rok testuje prakticky všetky typy pneumatík. Pre rok 2023 pritom pripravil hodnotenie podľa nových kritérií zohľadňujúcich bezpečnosť, ale aj ekologickosť.
Z aktuálnych výsledkov dávame do pozornosti rozmer 205/60 R16 najviac používaný v obľúbených modeloch značiek Audi, VW, Škoda, BMW aj Mercedes, vrátane viacerých SUV vozidiel. Najlepšie hodnotenia získali pneumatiky prestížnych značiek Dunlop, Michelin a Goodyear, pozitívne však prekvapili aj Hankook a Firestone.
Tu je tabuľka s hodnotením konkrétnych pneumatík:
Značka |
Známka |
Celkové hodnotenie |
Dunlop Winter Sport 5 |
2,2 |
Dobré |
Michelin Alpin 6 |
2,2 |
Dobré |
Goodyear UltraGrip 9+ |
2,3 |
Dobré |
Continental WinterContact TS 870 P |
2,4 |
Dobré |
Hankook Winter i*cept RS3 |
2,4 |
Dobré |
Bridgestone Blizzak LM 005 |
2,4 |
Dobré |
Firestone Winterhawk 4 |
2,5 |
Dobré |
BFGoodrich G-Force Winter 2 |
2,6 |
Uspokojujúce |
Fulda Kristall Control HP 2 |
2,6 |
Uspokojujúce |
Kleber Krisalp HP3 |
2,8 |
Uspokojujúce |
Falken Eurowinter HS02 |
3 |
Uspokojujúce |
Barum Polaris 5 |
3,1 |
Uspokojujúce |
Vredestein Wintrac |
3,1 |
Uspokojujúce |
Uniroyal WinterExpert |
3,2 |
Uspokojujúce |
Lassa Snoways 4 |
5,2 |
Nedostatočné |
Austone Athena SP-901 |
5,3 |
Nedostatočné |
Jedným z kľúčových faktorov, ktoré zrejme každý motorista zvažuje pri výbere, je cena. Všeobecne platí, že drahšie pneumatiky často ponúkajú lepší výkon a dlhšiu životnosť, no existujú aj dostupné modely s ideálny pomerom ceny a výkonu.
Zásadou, ktorej by ste sa mali ale vždy držať, je vyhýbanie sa tým najlacnejším modelom. Môže to mať dopad na bezpečnosť, výkon, životnosť aj priľnavosť.
Pneumatiky známych a overených značiek ponúkajú nielen dlhoročné skúsenosti a z toho plynúcu kvalitu výroby, ale najmä pokročilé technológie v dezéne, zmesi a konštrukcii. To sa prejaví v lepšom zábere, vyššej trvanlivosti, lepšej odozve pri riadení a celkovo lepšej trakcii aj v náročnejších podmienkach vody, ľadu, námrazy či snehu.
Lacné pneumatiky sú často výrobkami menej známych značiek alebo značiek, ktoré nevyužili náročnejšie testovaním, inovácie alebo najnovšie technológie. To môže viesť k horšiemu výkonu pri brzdení či trakcii aj k používaniu menej kvalitných zmesí.
Zásadným mínusom je tiež obvykle rýchlejšie opotrebenie gumovej zmesi a zjazdenie pôvodného dezénu, čo znižuje trvanlivosť pneumatiky. Oproti značkovým, ktoré sú zvyčajne navrhnuté pre väčšiu odolnosť, tak omnoho skôr stratia svoje pôvodné vlastnosti. To má vplyv na bezpečnosť, spotrebu paliva aj nutnosť častejšej výmeny.
Viacero motoristov v našich geografických podmienkach premýšľa o tom, či má zmysel prezúvať svoje auto na zimné pneumatiky alebo či nepoužiť celoročné.
Najdôležitejším faktorom v prospech prezutia je zmes. Letné pneumatiky sú vyrobené z tvrdšej gumovej zmesi, ktorá je vhodná pre vyššie teploty. Pri nízkych teplotách sa guma stáva tvrdšou a menej pružnou, čo znižuje trakciu a brzdnú schopnosť.
Zimné pneumatiky sú vyrobené z mäkkej zmesi, ktorá zostáva pružná aj pri nízkych teplotách. Ich dezén je navrhnutý tak, aby zlepšiť odvod vody a snehu a minimalizoval riziko aquaplaningu. Majú hlbšie drážky a špeciálne bloky, ktoré pomáhajú pri zábere na snehu aj ľade. Letné a celoročné pneumatiky nemajú bloky nemajú.
Tretím faktorom je bezpečnosť. Zimné pneumatiky poskytujú lepšiu kontrolu nad vozidlom v zimných podmienkach a bezpečnú jazdu. Sú navrhnuté tak, aby znižovali brzdnú dráhu a zvyšovali stabilitu vozidla a to aj v núdzových situáciách.
Skúsenosti ukazujú, že používanie letných či celoročných pneumatík v zime vedie k dlhším brzdným dráham a horšej kontrole. Navyše, aj keď by ste väčšinu zimy jazdili na cestách, ktoré nie sú zasnežené, ráno aj večer je riziko poľadovice. Dôležitá je aj teplota, pri poklese pod 7 °C letné pneumatiky strácajú pôvodné vlastnosti.
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024