Brzdný systém je kľúčovou súčasťou, ktorá zabezpečuje bezpečnosť nielen pre vodiča a pasažierov, ale aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Hlavnou úlohou bŕzd je spomaliť alebo úplne zastaviť auto stlačením brzdového pedálu.
Srdcom brzdného systému je brzdová kvapalina, ktorej úlohou je prenášať tlak z brzdového pedála na brzdové čeľuste alebo piesty v kotúčových brzdách.
Keď stlačíte brzdový pedál, tlak vytvorený v brzdovom systéme aktivuje piesty v brzdovom strmeni, ktoré potom tlačia na brzdové platničky. Brzdové platničky sa potom pritlačia k brzdovým kotúčom pripojeným ku kolieskam, čím následne vzniká trenie, ktoré spomaľuje otáčanie kolies a na základe toho aj samotný pohyb celého auta.
Brzdové kotúče ako aj platničky sú vyrobené z odolných materiálov, ktoré musia vydržať vysoké teploty a tlak vznikajúci pri brzdení. Materiály používané na ich výrobu sú navrhnuté tak, aby poskytovali optimálnu brzdnú silu a minimalizovali opotrebenie.
Pravidelná kontrola a výmena týchto súčastí je nevyhnutná pre udržanie bezpečného a efektívneho brzdného systému. Okrem kotúčov a platničiek zahŕňa brzdový systém aj ďalšie komponenty, ako sú brzdové hadice a potrubia, ktoré prenášajú brzdovú kvapalinu, ale aj brzdový posilňovač, ktorý zvyšuje silu aplikovanú vodičom na pedál.
Základom údržby brzdového systému je výmena brzdovej kvapaliny. Tá je neoddeliteľnou súčasťou celého systému a zabezpečuje správne fungovanie bŕzd. Frekvencia výmeny brzdovej kvapaliny je rôzna, no existuje niekoľko základných zásad.
Vo všeobecnosti sa odporúča vymieňať kvapalinu každé 1 až 2 roky alebo po prejdení 40.000 až 60.000 kilometrov. Brzdová kvapalina má za úlohu pohlcovať aj vlhkosť z okolitého prostredia, čo môže po dlhšom čase alebo prejdení väčšieho počtu kilometrov viesť k zníženiu výkonnosti jej brzdného účinku a následne k zvýšeniu bodu baru.
Tento jav, známy aj ako hygroskopickosť, môže spôsobiť koróziu brzdového systému, čiže jeho zhrdzavenie. To má za následok zníženie účinnosti brzdenia.
Pri výbere brzdovej kvapaliny je kľúčové zohľadniť špecifikácie odporúčané výrobcom vozidla. Brzdové kvapaliny sú klasifikované podľa ich výkonnostných štandardov, najmä podľa amerických a európskych noriem. Najbežnejšie používané typy sú DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1, ktoré sa líšia svojím chemickým zložením a bodom varu.
Pri výbere brzdovej kvapaliny je dôležité zvážiť aj prevádzkové podmienky a spôsob jazdy. Vozidlá používané v náročných podmienkach, najmä častejšia jazda v meste alebo v horskom prostred, si môžu vyžadovať aj častejšiu výmenu kvapalinu.
Ďalším dôležitým aspektom údržby brzdového systému je starostlivosť o brzdové kotúče. To, ako často by sa mali kotúče meniť, nie je pevne stanovené a závisí to od rôznych faktorov, najmä od štýlu jazdy, typu vozidla a podmienkach počas jazdy.
Jedným zo základných pravidiel je kontrola hrúbky brzdových kotúčov pri každej výmene brzdových platničiek, minimálne raz ročne. Výrobcovia vozidiel obvykle udávajú minimálnu hrúbku kotúča, pri ktorej je potrebná ich výmena. Ak kotúče dosiahnu alebo klesnú pod túto kritickú hrúbku, je nevyhnutné ich čo najskôr vymeniť.
To, prečo vymeniť brzdové kotúče, je dôležité pre zabezpečenie optimálnej brzdnej sily, ale ja na prevenciu potenciálneho poškodenia ďalších častí bŕzd.
Opotrebené alebo poškodené kotúče môžu spôsobiť vibrácie pri brzdení, nerovnomerné opotrebenie platničiek a v najhoršom aj predĺžiť brzdnú dráhu. Nadmerné opotrebenie alebo deformácia brzdových kotúčov môže viesť aj k nerovnomernému rozloženiu tepla počas brzdenia, čo môže spôsobiť tzv. "vypálenie" brzdových platničiek.
Dôležitý je aj výber správnych brzdových kotúčov. Odporúča sa používať kotúče, ktoré sú buď originálne diely od výrobcu alebo kvalitné náhradné diely od renomovaných výrobcov. V každom prípade treba zveriť výmenu profesionálnemu servisu.
Okrem brzdových kotúčov je dôležitou súčasťou starostlivosti o auto aj výmena brzdových doštičiek. Táto výmena má význam pre funkčnosť celého systému.
Brzdové doštičky podliehajú prirodzenému opotrebovaniu v dôsledku trenia vznikajúceho pri každom stlačení brzdového pedála. Opotrebovanie postupne znižuje hrúbku doštičiek, čím sa znižuje ich schopnosť efektívne spomaľovať vaše vozidlo. Jedným z prvých indikátorov, že doštičky potrebujú výmenu, je zmena zvuku pri brzdení.
Viaceré brzdové doštičky sú vybavené indikátorom opotrebenia, ktorý vydáva výstražný zvuk, obvykle škrípanie alebo pískanie, najmä vtedy, ak hrúbka doštičiek blízko kritickej úrovni. Prítomnosť tohto zvuku je signálom pre výmenu doštičiek.
Okrem zvukových signálov môžete zaznamenať aj zmenu v správaní vozidla. Ak je potrebné vyvíjať väčší tlak na brzdový pedál, než obvykle, alebo ak je brzdenie menej badateľné, je to ďalší znak, že brzdové doštičky sú opotrebované. Pokiaľ sú citeľné vibrácie v pedále alebo volante pri brzdení, to už naznačuje nerovnomerné opotrebovanie.
Dôležitou súčasťou starostlivosti a údržby je aj čistenie bŕzd. Na to môžete použiť špeciálne prípravky v podobe gélov, olejov a sprejov. Tie sa dajú aplikovať na brzdové kotúče aj obloženie, pričom neohrozujú plastové ani gumové časti bŕzd.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024