Enzo Ferrari sa narodil v roku 1898 v talianskej Modene. Už od mala bol fanúšikom automobilového pretekania. Po 1. svetovej vojne sa mu podarilo dostať do športového tímu CMN, no jeho kariéra jazdca nebola úspešná. Po roku 1920 sa preto zamestnal ako testovací vodič pre Alfa Romeo. S touto pozíciou nebol spokojný a od polovice 20. rokov zavesil pretekársku kariéru na klinec a vydal sa manažérskou cestou. Zložil si vlastný tím pod názvom Scuderia Ferrari, s ktorým pracovali na pretekárskych autách Alfa Romeo. Ako manažér bol úspešný a koncom 30. rokov ho automobilka poverila vedením tovární závodnej divízie.
V tomto období bol Enzo Ferrari veľmi známou osobnosťou v automobilovom svete. Známe bolo aj logo, ktoré používal. Vzpínajúceho žrebca prevzal v roku 1923 na žiadosť matky leteckého talianskeho esa z 1. svetovej vojny, grófa Francesca Baracciho. Žrebca pridal na žltý štít, čo malo prezentovať farbu jeho rodného mesta Modeny. V znaku boli písmena SF (Scuderia Ferrari). Znak bol používaný až do roku 1938. Červená farba bola typická pre talianske pretekárske automobily (v tomto období mala každá krajina svoje farby ako napr. Briti zelené vozy, Nemci strieborné vozy alebo Francúzi modré vozy).
Ešte pred začiatkom 2. svetovej vojny skonštruoval jeho tím model 815, ktorý však nemohol niesť meno jeho značky. Enzo Ferrari totiž uzavrel s Alfa Romeo zmluvu, podľa ktorej nemohol vyrábať 4 roky žiadne autá pod svojím menom. Počiatky automobilky Ferrari, ako ju poznáme dnes, sa datujú od 11. mája 1947, kedy sa na pretekoch v Piacenze predstavil model 125S. Auto bolo poháňané 1,5 litrovým vidlicovým dvanásť valcom. Premiéra dopadla neúspešne, pretože voz nedokončil preteky a musel predčasne odstúpiť. O 14 dní neskôr sa konali preteky v Ríme, ktoré vozidlo vyhralo a to naštartovalo úspešnú cestu legendy.
Automobilka začala prekvitať pod magickým inžinierstvom Enza Ferrariho. Značka vyrobila do roku 1960 také známe modely ako 250 GT, 250 GTO, 275 GTB a ďalšie. Karosériu áut od počiatku designovala jedna z najslávnejších talianských spoločností Pinifarina, ktorá s Ferrari spolupracuje dodnes. Dizajnové spolupráce boli aj so štúdiami ako Scaglietti, Bertone a Vignale. Úspech so sebou prinášal peňažné prostriedky na ďalší výskum a vývoj nových motorov.
Po úspešných začiatkoch prišli koncom 60. rokov finančné problémy. Enzo Ferrari bol nútený predať 40% svojho podielu značke Fiat, s tým, že po jeho smrti jej pripadne ďalších 50%. Ostatných 10% zabezpečil pre svojho syna. Svoj vplyv a hlavné riadenie v značke si udržal až do svojej smrti v roku 1988, kedy zomrel vo veku 90 rokov.
Len tí najzapálenejší fanúšikovia pretekárskych súťaží vedia, že Ferrari jazdilo aj automobilové preteky, ako napríklad 24 hodín Le Mans. Od roku 1973 sa však značka stiahla a zameriavala sa už len na preteky F1, kde bola, a dodnes aj je úspešná. Či ste fanúšik F1 alebo nie, určite poznáte pár mien, ktoré prezentovali Ferrari v tejto najprestížnejšej pretekárskej súťaží.
Prvý titul v F1 získal v červených farbách v roku 1952 Alberto Ascari, ktorý ho o rok neskôr znova obhájil. Od tohto momentu sa podarilo značke vyhrať ďalších 13 titulov. Pod vzpínajúcim sa žrebcom v žltom znaku farieb Modeny jazdili známe mená ako Juan Manuel Fangio, Niki Lauda, Alain Prost či sedemnásobný majster sveta Michael Schumacher (5 titulov získal v službách Ferrari). Stajňa v súťaži získala celkom 16 krát Pohár konštruktérov. Dnes značka stále patrí na popredné priečky a jazdia za ňu Charles Leclerc a Carlos Sainz.
Automobilka je špecifická tým, že všetka technika aj s motormi pochádzajú z vlastného vývoja. Kvôli tomu čo ponúka sa stala úspešnou aj na cestách. Za celé obdobie existencie vyšlo niekoľko známych modelov ako 250 Testa Rossa, Dino (pomenovaný po synovi Enza Ferrariho, ktorý zomrel na svalovú dystrofiu vo veku 24 rokov), model F50, hybrid LaFerrari, 512 BB, 550 Maranello a ďalšie. U niektorých modelov boli rôzne verzie strechy, vrátane Berlinetta (kupé) a Spider (kabriolet).
Automobilka postupne rokmi navyšovala svoju produkciu. V roku 2007 vyrábala okolo 4 000 vozidiel ročne. V minulom roku bola produkcia okolo 11 000 vozidiel za rok. Aj napriek tomu je dopyt stále vyšší a prevyšuje ponuku. Hlavné slovo ma stále rodina Agnelliovcov (pôvodní majitelia značky Fiat), ktorá vlastní 23% firmy, desatinu vlastní Ferrariho druhorodený syn Piero.
A čo si značka dala k 75. narodeninám? No nič iné ako nové vozidlo to snáď ani nemôže byť! Je to drahokam, ktorý je postavený na základoch modelu F8 Tributo, s názvom SP48 Unica. Pod kapotou ma osemvalec vlastnej výroby s výkonom 720 koní, ale o tomto voze viac už nabudúce. Zatiaľ vám musí stačiť len malá ochutnávka v podobe fotky, nech je nad čím slintať.
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024